Wednesday 7 September 2016

20 Sebab Mengapa Kita Perlu Ambil Multivitamin

AMARAN: Jika anda sayang tubuh badan anda, baca sehingga habis artikel ini.

Kenapa kita perlu Multivitamin? Mesti ramai yang nak tahu kenapa kan?

Umumnya masyarakat kita tidak sedar betapa pentingnya Multivitamin setiap hari untuk tubuh badan.

Di sini Nadia akan kongsikan 20 perkara mengapa kita perlu ambil multivitamin apabila umur berganjak ke arah dewasa.

Multivitamin sangat penting kerana;-

1. Semua orang sukakan makanan yang SEDAP, TETAPI Makanan yang sedap itu bukan semuanya berkhasiat tertutamanya MAKANAN SEGERA.


2. Persekitaran dan kehidupan HARIAN yang berkembang pantas sudah pasti ramai rela peruntukan masa untuk bekerja atau mencari wang lebih dari aktiviti bersukan.

3. Oleh kerana kerjaya moden membuatkan kita menjadi seorang yang "super busy" kita tiada masa untuk menyediakan makanan berhasiat. 

4. Malaysia terkenal dengan syurga makanan dari gerai-gerai tepi jalan sehingga ke restoran mewah. Bukan makan dengan banyak itu sahaja yang bahaya, biasanya makanan gerai dan restoran menggandungi kandungan MSG yang tinggi.

4. Sel badan orang dewasa tidak lagi bertambah, oleh sebab itu tubuh badan kita mesti dibantu untuk pemulihan sel semula



5. Tubuh badan manusia memerlukan vitamin pada waktu dengan dos tertentu. Ada sesetengah vitamin yang tidak dapat dihasilkan oleh badan secara semula jadi sebagai contoh vitamin C. 

6. Sering kali kita membeli buah-buahan dan sayuran di pasaraya, tetapi kita tidak sedar yang biasanya makanan diatas dicemari dan terdedah kepada pesticide (racun serangga) dan bahan pengawet.

7. Bukan semua orang mampu untuk menyerap nutrisi dari makanan berkhasiat ini kerana ia di ganggu oleh sistem tubuh yang lemah dan terganggu dari cara hidup yang tidak sihat di atas.

8. Apabila kita memasak makanan, khasiat makanan juga akan hilang semasa proses memasak. Nutrisi dan vitamin dalam makanan akan musnah kerana di masak terlalu lama.



9. Pengambilan panadol, antibiotik, ubat-ubatan dan alkohol akan mengganggu penyerapan khasiat makanan harian kita.

10. Oleh kerana kita kekurangan zat dan nutrisi (dari makanan yang tidak seimbang) akan menyebabkan hayat biologi kita lebih tua sebelum waktunya, mudah letih, rambut mudah gugur , masalah kulit mula berkedut, osteoporosis dan mudah mendapat pelbagai lagi jangkitan dan penyakit.

Bersambung ke bahagian 2